samevo3
05.11 2011

SAM EVO III

Koncepcja SAM-a opiera się na wcześniejszych ewolucjach, a poszerzona jest o modyfikacje wynikające z naszych założeń. SAM EVO3, podobnie jak jego poprzednicy, nie ma odpowiednika w żadnym samochodzie seryjnym. Jego klatka to szkielet przestrzenny, a użyte do jej budowy rury i konstrukcja trzeciej ewolucji są zgodne z regulaminem PZM i załącznikiem J.
PODZESPOŁY NAPĘDOWE
Jednostką napędową SAM-a EVO3 jest benzynowy silnik o pojemności 4 000 mm, pochodzący od BMW. Nominalnie silnik ten osiąga moc 286 KM/400 Nm. momentu obrotowego i nie został poddany żadnym modyfikacjom zwiększającym jego moc. Wyszliśmy bowiem z założenia, że fabryczne parametry tej jednostki są wystarczające do rajdów o charakterze przeprawowym i maratonów. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów pochodzi również od BMW. Reduktor z PTO od ciężarowgo Robura. Mosty, potocznie nazywane Laplander, posiadające zwolnice,  pochodzą od Volvo c303. Koła to Simex 36/12,5

UKŁAD KIEROWNICZY
Układ kierowniczy również uległ modyfikacjom w porównaniu z poprzednimi ewolucjami. Przekładnia kierownicza od Jeepa pozwoliła zredukować wagę i jest naszym zdaniem bardziej precyzyjna od stosowanej dotychcza s „patrolowskiej”. Fabryczne końcówki kierownicze zamieniono na uniballe.

WYCIĄGARKI
O wyborze przedniej i tylnej wyciągarki zadecydowała ich najniższa waga w tym segmencie. Przód to wyciągarka mechaniczna od BRDM z ok. 100 metrami liny syntetycznej z włókien Dyneema. Tył – Warn 9,5 XP z ok. 35 metrami tej samej liny.

ZBIORNIK PALIWA, UKŁAD WYDECHOWY
Zbiornik paliwa o pojemności ok. 100 litów jest autorskiego projektu. Konstrukcja wielogrodziowa pozwala poruszać się po trawersach z minimalną ilością paliwa (ok. 15 litów), przy całkowicie płaskim dnie zbiornika. Zdublowany układ zasilania i pomp ma za zadanie podnieść bezawaryjność układu paliwowego. Układ wydechowy w rzędzie jednej strony czterech cylindrów to: 4/2 i 2/1. Puszka tłumika wykonana jest z aluminium, co pozwoliło nam zaoszczędzić ok. 1,5 kg.

ZAWIESZENIE
Elementem kluczowym w wyborze zawieszenia była przetarta już droga dotycząca obsługi i regulacji układu. Jego amortyzacją zajmuje się Fox coil-over 14” i 2,5”, z dodatkowym zbiornikiem. Przednie i tylne wahacze wykonane są ze stali, z tym że w przypadku wahaczy przednich, nad boczną stabilnością nadwozia czuwa tradycyjny drążek Panharda,
a w tylnych, drążek Panharda zastąpiony został tzw. „sierżantem”, co znacznie podnosi możliwości wykrzyżu osi.

WYPOSAŻENIE
W skład wyposażenia wchodzą: fotele kubełkowe Sparco, 4-punktowe 3-calowe pasy bezpieczeństwa, nawigacja gps Garmin 620, dodatkowy monitor do podłączenia laptopa podczas rajdu Ładoga Trophy, metromierz i repeater dla kierowcy, obrotomierz, woltomierz, ciśnieniomierz oleju i paliwa, hermetyczna obudowa komputera sterującego pracą silnika oraz znajdująca się pod dachem konsola włączników i bezpieczników.

SAM EVO III – parametry techniczne
SILNIK, SKRZYNIA BIEGÓW, REDUKTOR MOSTY NAPĘDOWE
BMW V8, 4000 cm3. Moc – 286 KM., moment obrotowy – 400 NM. Przebudowana miska olejowa i układ odpowietrzenia skrzyni korbowej. Skrzynia biegów BMW manualna o sześciu przełożeniach. Reduktor Robur z oryginalnym wyjściem mocy (PTO) na wyciągarkę mechaniczną. Volvo c303 (Laplander) na zwolnicach, przebudowane piasty pod hamulce tarczowe. Blokady mechanizmów różnicowych sterowane podciśnieniowo. Przełożenie 9 x 31.
Prześwit do główki mostu 430 mm.
ZAWIESZENIE, UKŁAD KIEROWNICZY HAMULCE, KOŁA
Cztery amortyzatory Fox coil-over 14″ i 2,5″ z dodatkowymi zbiornikami. Wahacze stalowe, przód – drążek Panharda, tył – „sierżant”. Drążki kierownicze na uniballach. Przekładnia, pompa wspomagania Jeep. Zaciski 4-tłoczkowe Brembo. Wspomaganie układu hamulcowego Nissan z możliwością podziału na hamowną oś przednią lub tylną. Felgi 16/8,5, opony Saimex 36/12,5/R16, wewnętrzny Beadlock Staun.
UKŁAD PALIWOWY, ELEKTRYCZNY KONSTRUKCJA
Wielogrodziowy zbiornik paliwa o pojemności 100 litrów. Zdublowany układ zasilania i pomp firmy Bosch. Akumulator Optima, alternator 120 A. Komputer hermetyczny, tablica rozdzielcza pod dachem. Ramowa przestrzenna z rur bezszwowych, ciągnionych na zimno według załącznika J , profil stalowy. Poszycie z blach aluminiowych, włókno szklane.
WYPOSAŻENIE WYMIARY ,OSIĄGI
Przód – wyciągarka mechaniczna BRDM/100 metrów liny syntetycznej, tył – Warn 9,5 xp/35 metrów liny syntetycznej. Cztery reflektory ksenonowe, nawigacja Garmin 620, dodatkowy monitor do pracy z PC, metromierz i repeater dla kierowcy. Fotele kubełkowe Sparco, pasy 3-calowe, 4-punktowe, kierownica Sparco. Rozstaw osi – 2 700 mm, długość – 3 610 mm, szerokość 2 000 mm, wysokość – 1 830 mm. Prześwit – 430 mm, kąt natarcia/zejścia – 90. Masa własna – 1 600 kg. Prędkość max. ok. 170 km/h. Przyspieszenie od 0-100km/h – ok.7,5 sek.