Załoga

baner-zaloga

KIEROWCA / PILOT

Kierowca / Marcin Łukaszewski

Marcin Łukaszewski
Urodzony: 16 Listopada: 1973 R.
Miejsce : Olsztyn
Licencja Kierowcy Fia Rcc 118/12
Sport Samochodowy Cross-Country
Motoklub Olsztyn

Marcin Łukaszewski – jako mały chłopiec uciekał z zajęć modelarstwa, żeby podziwiać rajd Kormoran, którego poszczególne odcinki biegły również w centrum Olsztyna. Zainteresowanie motoryzacją od razu stało się jego pasją. Modelarstwo zamienił na wielogodzinne prace w garażu. Kiedy tylko zrobił prawo jazdy, za pierwsze zarobione pieniądze kupił Fiata 125p i w tajemnicy przed rodzicami  startował w KJS-ach. Sportowe ambicje nie szły w parze z wytrzymałością „kanta” i aby dalej się ścigać potrzebne były kolejne egzemplarze Dużego Fiata.

Przełomowym odkryciem była przypadkowa przejażdżka UAZ-em. Napęd 4×4, potężne możliwości terenowe, udoskonalanie technik off-roadowych, dawały nowe wyzwania. W domowym garażu pojawił się sprzęt, który był poddawany nieustannym modyfikacjom i próbom podczas amatorskich imprez przeprawowych.

W 2008 roku Marcin próbował swoich sił jako pilot, ale szybko okazało się, że jego powołaniem jest sterowanie. Jako kierowca najpierw rozpoczął starty zmotaną Suzuką, a następnie w zbudowanym od podstaw SAMIE EVO III. W duecie z Magdaleną Duhanik startował i zajmował czołowe miejsca w imprezach o najwyższej randze – Pucharze Polski, Magam Trophy, Drezno-Wrocław, MT Rally, Ładoga Trophy. W rajdach przeprawowych Marcin znany był jako kierowca bezkompromisowy, odważny, błyskawiczny i pomysłowy. Doskonale rozumiał fizykę.

Starty z Cross Country zaczęły się od maratonów i pasji do prędkości. SAM EVO przestał jednak dość szybko wystarczać i przyszedł czas na prawdziwe T1- SAM Proto. W nowym samochodzie Marcin, pilotowany przez Magdę rozpoczął  stary w Mistrzostwach Polski i Europy CEZ. Po okresie ciężkich prób i udoskonaleń konstrukcji przyszedł czas na pierwsze sukcesy – Mistrzostwo Europy CEZ i Wicemistrzostwo Polski w 2015 roku.

Najbliższe plany obejmują rywalizację w Mistrzostwach Polski, Europy Centralnej, wybranych rundach Pucharu Świata Cross Country, a w marzeniach jest Dakar i powrót nad jezioro Ładoga w topowym samochodzie.

Najważniejsze Zwycięstwa :
2015 – Mistrzostwo Europy ( CEZ ), Baja Inter Cars Szprotawa, Polskie Safari, Duna Aszfalt Kupa, Baja Drawsko
2014 – Adrenalin Energital Cup
2012 – MT Rally, Magam Trophy, Coval Puchar Polski
2011 – MT Rally, Magam Trophy, Drezno Wrocław, MT Series
2010 – Magam Trophy, Bobek Trophy, Coval Puchar Polski,
2009 – Bobek Trophy

Pilot / Magdalena Duhanik

Magdalena Duhanik-Persson
Urodzona: 12 września 1974 R.
Miejsce : Stargard
Licencja Pilota FIA Rcc 119/12
Sport Samochodowy Cross-Country
Motoklub Olsztyn

Magdalena Duhanik – Magda miała być długo wyczekiwanym chłopcem, ale urodziła się jako trzecia dziewczynka w rodzinie. Tata od najmłodszych lat zaszczepił w niej miłość do samochodów i nauczył jeździć jak tylko zaczęła dosięgać do pedałów małego Fiata. Zainteresowanie motorsportem i rywalizacją w terenie przyszło odkąd wspólnie z Marcinem Łukaszewskim stworzyli załogę. Początkowo występowała w roli kierowcy, ale liczne kontuzje wymusiły zmianę za sterami Suzuki i Magda zajęła się pilotażem.

Pierwsze starty w rajdach przeprawowych w roli pilota były trudną próbą charakteru. W środowisku off-roadowym nie było bowiem wówczas wielu kobiet. Magda, inspirowana przez Marcina, zrobiła małą rewolucję. Na trawersach ścigała się z chłopakami i bez strachu przemierzała nawet najgłębsze błoto. Piłkarskie korki, których używała stały się legendą. Niezłomną postawą zaskarbiła sobie sympatię kibiców, a wygrane we wszystkich najważniejszych rajdach przeprawowych w Polsce przyniosły uznanie środowiska.  Wraz z Marcinem trzy krotnie zdobyli Puchar Polski Off-road i zwyciężali legendarny Rajd Magam Trophy. Niedosyt pozostawił tylko rajd Ładoga Trophy, w  którym dwukrotnie zdobyli 4 miejsce. Start w Ładoga Trophy pozostaje w planach załogi na kolejne lata.

Kolejnym wyzwaniem stały się maratony, w których oprócz prób przeprawowych istotna była nawigacja. Szybkie podejmowanie decyzji, odporność na stres, koncentracja zaczęły mieć większe znaczenie niż sprawność fizyczna. Magda bardzo polubiła szybką jazdę i dobrze dawała sobie radę z nowymi zadanymi pilota. W konsekwencji w latach 2011-2012 w Teamie z Marcinem  wygrała wszystkie najważniejsze maratony (Drezno-Wrocław, MT Rally, MT Series).

Po uzyskaniu Licencji Rajdowej przyszedł czas na Cross Country. W 2014 i 2015 jako pilot Sama Proto III Magda brała udział w całym cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy Centralnej CEZ, zdobywając tytuł Mistrza Europy CEZ i Wicemistrza Polski. W 2015 roku uzyskała również specjalne trofeum FIA – Ladies Cup- dla najwyżej sklasyfikowanej kobiety w Mistrzostwach Europy CEZ.

Najważniejsze Zwycięstwa :
2015 – Mistrzostwo Europy ( CEZ ), Baja Inter Cars Szprotawa, Polskie Safari, Duna Aszfalt Kupa, Baja Drawsko
2014 – Adrenalin Energital Cup
2012 – MT Rally, Magam Trophy, Coval Puchar Polski
2011 – MT Rally, Magam Trophy, Drezno Wrocław, MT Series
2010 – Magam Trophy, Bobek Trophy, Coval Puchar Polski,
2009 – Bobek Trophy

SAMOCHODY

SAM Proto T1

SILNIK
typ N57. 3.0 l. – z zapłonem samoczynnym Bi turbo, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 330 KM (243 kW) przy 4400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 810 Nm w zakresie 1500-3600 obr./min, układ sterujący silnikiem i wtryskiem paliwa – Magnetti Marelli

SKRZYNIA BIEGÓW
Sadev, sześciostopniowa, sekwencyjna

SKRZYNIA ROZDZIELCZA
centralny mechanizm różnicowy – LSD, Sadev z blokadą, przedni mechanizm różnicowy LSD, tylny mechanizm różnicowy LSD, napęd realizowany poprzez sprzęgło trzytarczowe AP Racing, przeniesienie napędu (przód/ tył) – wał Kardana

ZAWIESZENIE PRZEDNIE I TYLNE
niezależne, podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory – 2x Ohlins ORQ18/5/koło, skok zawieszenia – 250 mm

UKŁAD HAMULCOWY
system Tilton (pedal box), cztery tarcze hamulcowe w rozmiarze 320 x 32 mm AP Racing, zaciski hamulcowe AP Racing, klocki hamulcowe Ferodo

UKŁAD KIEROWNICZY
wspomagany hydrauliczne, zakres obrotu kierownicy – 1,3

KOŁA
opony Michelin Latitude, obręcze Braid Dakar, rozmiar ogumienia i felg – 235/85 R16

NADWOZIE
Laminat Bmw Seria 1 F20, wszystkie elementy nadwozia: dach, przednie drzwi, zderzaki, maska, tylna klapa – włókno szklane, osłona podwozia (przód, środek, tył) – aluminium, nadwozie osadzone na ramie przestrzennej, klatka bezpieczeństwa (FIA Zał.J) – Chromo Molibden

WYPOSAŻENIE
Fotele kubełkowe, kierownica – Sparco, Pasy – Schrot Hansa, metromierze – terratrip , wyświetlacze – X-Dash, układ hydraulicznego lewarka (lewa/ prawa strona)

WYMIARY I MASY
długość x szerokość x wysokość – 4 400 x 1 990 x 1 700 mm, rozstaw osi – 2850 mm, rozstaw kół – 1990, masa własna – 1900 kg, zbiornik paliwa GIPI GP – 230 l

OSIĄGI
prędkość maksymalna – 175 km/h., przyspieszenie 0-100 km/h – ok. 6 sek., zużycie paliwa 50 l/100 km

SAM EVO III

Koncepcja SAM-a opiera się na wcześniejszych ewolucjach, a poszerzona jest o modyfikacje wynikające z naszych założeń. SAM EVO3, podobnie jak jego poprzednicy, nie ma odpowiednika w żadnym samochodzie seryjnym. Jego klatka to szkielet przestrzenny, a użyte do jej budowy rury i konstrukcja trzeciej ewolucji są zgodne z regulaminem PZM i załącznikiem J.

PODZESPOŁY NAPĘDOWE
Jednostką napędową SAM-a EVO3 jest benzynowy silnik o pojemności 4 000 mm, pochodzący od BMW. Nominalnie silnik ten osiąga moc 286 KM/400 Nm. momentu obrotowego i nie został poddany żadnym modyfikacjom zwiększającym jego moc. Wyszliśmy bowiem z założenia, że fabryczne parametry tej jednostki są wystarczające do rajdów o charakterze przeprawowym i maratonów. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów pochodzi również od BMW. Reduktor z PTO od ciężarowgo Robura. Mosty, potocznie nazywane Laplander, posiadające zwolnice, pochodzą od Volvo c303. Koła to Simex 36/12,5

UKŁAD KIEROWNICZY
Układ kierowniczy również uległ modyfikacjom w porównaniu z poprzednimi ewolucjami. Przekładnia kierownicza od Jeepa pozwoliła zredukować wagę i jest naszym zdaniem bardziej precyzyjna od stosowanej dotychcza s „patrolowskiej”. Fabryczne końcówki kierownicze zamieniono na uniballe.

WYCIĄGARKI
O wyborze przedniej i tylnej wyciągarki zadecydowała ich najniższa waga w tym segmencie. Przód to wyciągarka mechaniczna od BRDM z ok. 100 metrami liny syntetycznej z włókien Dyneema. Tył – Warn 9,5 XP z ok. 35 metrami tej samej liny.

ZBIORNIK PALIWA, UKŁAD WYDECHOWY
Zbiornik paliwa o pojemności ok. 100 litów jest autorskiego projektu. Konstrukcja wielogrodziowa pozwala poruszać się po trawersach z minimalną ilością paliwa (ok. 15 litów), przy całkowicie płaskim dnie zbiornika. Zdublowany układ zasilania i pomp ma za zadanie podnieść bezawaryjność układu paliwowego. Układ wydechowy w rzędzie jednej strony czterech cylindrów to: 4/2 i 2/1. Puszka tłumika wykonana jest z aluminium, co pozwoliło nam zaoszczędzić ok. 1,5 kg.

ZAWIESZENIE
Elementem kluczowym w wyborze zawieszenia była przetarta już droga dotycząca obsługi i regulacji układu. Jego amortyzacją zajmuje się Fox coil-over 14” i 2,5”, z dodatkowym zbiornikiem. Przednie i tylne wahacze wykonane są ze stali, z tym że w przypadku wahaczy przednich, nad boczną stabilnością nadwozia czuwa tradycyjny drążek Panharda, a w tylnych, drążek Panharda zastąpiony został tzw. „sierżantem”, co znacznie podnosi możliwości wykrzyżu osi.

WYPOSAŻENIE
W skład wyposażenia wchodzą: fotele kubełkowe Sparco, 4-punktowe 3-calowe pasy bezpieczeństwa, nawigacja gps Garmin 620, dodatkowy monitor do podłączenia laptopa podczas rajdu Ładoga Trophy, metromierz i repeater dla kierowcy, obrotomierz, woltomierz, ciśnieniomierz oleju i paliwa, hermetyczna obudowa komputera sterującego pracą silnika oraz znajdująca się pod dachem konsola włączników i bezpieczników.

WYNIKI

  • Duna Aszfalt Cup Bugac – I kl. Generalna
  • Baja Drawsko – awaria
  • Baja Carpathia – II kl. Generalna
  • Fehérép Cup Babolna – II kl. Generalna
  • Gyulai Várfürdő Cup – II kl. Generalna
  • Baja Czarne – awaria
  • Warszawskie Safari – II kl. Generalna
  • Baja Aragon Hiszpania – VII kl. Generalna
  • Hungarian Baja – awaria
  • Baja Poland – XIII kl. Generalna
  • Baja Inter Cars Żagań – XIV kl. Generalna

 

  • Baja Drawsko – I kl. Generalna
  • Duna Aszfalt Kupa Bugac – I kl. Generalna
  • Baja Carpathia – awaria
  • Gyulai Várfürdő Cup – II Klasa TI.2.
  • Baja Czarne – awaria
  • Polskie Safari – I kl. Generalna
  • Baja Poland – awaria
  • Baja Inter Cars Szprotawa – I kl. Generalna
  • Mistrzostwa Europy (CEZ) – I Klasyfikacja Generalna
  • Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych (RMPST ) – II Klasyfikacja Generalna
  • Mistrzostwa Czech – II Wicemistrz
  • Baja Drawsko – awaria
  • Baja Carpathia – IV kl. Generalna
  • Baja Poland- awaria
  • Adrenalin Energital Cup – I kl. Generalna
  • Master Race – awaria
  • Baja Inter Cars Żagań – awaria
  • Baja Żagań – awaria
  • MT Rally – I miejsce Klasa Cross Country
  • Magam Trophy – I ekstrem M
  • Ładoga Trophy – IV w Klasie Proto
  • Baja carpathia – VI generalka
  • Coval Puchar Polski ( runda południowa- Kraków) – III ekstrem M
  • Coval Puchar Polski ( runda centralna- Choczewo) – I ekstrem M
  • Coval Puchar Polski ( runda południowa- Nowa Dęba) – I ekstrem M
  • Coval Puchar Polski – I Klasyfikacja Generalna
  • MT Rally – I w klasie SPORT
  • Magam Trophy – I ekstrem M
  • Ladoga Trophy – IV w klasie PROTO i nagroda specjalna
  • Drezno Wrocław (Breslau Rally) – I w klasyfikacji generalne samochodów
  • Baja Poland – I w klasie Otwartej , VI w klasyfikacji generalnej
  • Coval Puchar Polski Off-Road klasyfikacja generalna – II ekstrem M
  • MT Series – I w klasie SPORT
  • Inwazja Borne Sulinowo – I ekstrem M
  • Magam Trophy 2010 – I ekstrem M
  • Bobek Trophy 2010 – I ekstrem M
  • Coval Puchar Polski Off-Road klasyfikacja generalna – I ekstrem M
  • Magam Trophy – II ekstrem M
  • Bobek Trophy – I ekstrem M
  • Puchar Polski Off – Road 2009 klasyfikacja generalna – III ekstrem M
  • VII Zmota Challenge – II ekstrem M
  • III Ukręcona Półośka – I ekstrem E
  • VI Wałeckie Błota i Bezdroża – I ekstrem E
  • Inwazja Borne Sulinowo – I ekstrem E
  • Bobek Trophy – II ekstrem E
  • Poland Trophy Drawsko – I ekstrem E
  • VI Zmota Challenge – III ekstrem E