Marcin Łukaszewski
Urodzony: 16 Listopada: 1973 R.
Miejsce : Olsztyn
Licencja Kierowcy Fia Rcc 118/12
Sport Samochodowy Cross-Country
Motoklub Olsztyn
Marcin Łukaszewski ? jako mały chłopiec uciekał z zajęć modelarstwa, żeby podziwiać rajd Kormoran, którego poszczególne odcinki biegły również w centrum Olsztyna. Zainteresowanie motoryzacją od razu stało się jego pasją. Modelarstwo zamienił na wielogodzinne prace w garażu. Kiedy tylko zrobił prawo jazdy, za pierwsze zarobione pieniądze kupił Fiata 125p i w tajemnicy przed rodzicami startował w KJS-ach. Sportowe ambicje nie szły w parze z wytrzymałością „kanta” i aby dalej się ścigać potrzebne były kolejne egzemplarze Dużego Fiata.
Przełomowym odkryciem była przypadkowa przejażdżka UAZ-em. Napęd 4×4, potężne możliwości terenowe, udoskonalanie technik off-roadowych, dawały nowe wyzwania. W domowym garażu pojawił się sprzęt, który był poddawany nieustannym modyfikacjom i próbom podczas amatorskich imprez przeprawowych.
W 2008 roku Marcin próbował swoich sił jako pilot, ale szybko okazało się, że jego powołaniem jest sterowanie. Jako kierowca najpierw rozpoczął starty zmotaną Suzuką, a następnie w zbudowanym od podstaw SAMIE EVO III. W duecie z Magdaleną Duhanik startował i zajmował czołowe miejsca w imprezach o najwyższej randze – Pucharze Polski, Magam Trophy, Drezno-Wrocław, MT Rally, Ładoga Trophy. W rajdach przeprawowych Marcin znany był jako kierowca bezkompromisowy, odważny, błyskawiczny i pomysłowy. Doskonale rozumiał fizykę.
Starty z Cross Country zaczęły się od maratonów i pasji do prędkości. SAM EVO przestał jednak dość szybko wystarczać i przyszedł czas na prawdziwe T1- SAM Proto. W nowym samochodzie Marcin, pilotowany przez Magdę rozpoczął stary w Mistrzostwach Polski i Europy CEZ. Po okresie ciężkich prób i udoskonaleń konstrukcji przyszedł czas na pierwsze sukcesy – Mistrzostwo Europy CEZ i Wicemistrzostwo Polski w 2015 roku.
Najbliższe plany obejmują rywalizację w Mistrzostwach Polski, Europy Centralnej, wybranych rundach Pucharu Świata Cross Country, a w marzeniach jest Dakar i powrót nad jezioro Ładoga w topowym samochodzie.
Najważniejsze Zwycięstwa :
2015 – Mistrzostwo Europy ( CEZ ), Baja Inter Cars Szprotawa, Polskie Safari, Duna Aszfalt Kupa, Baja Drawsko
2014 – Adrenalin Energital Cup
2012 – MT Rally, Magam Trophy, Coval Puchar Polski
2011 – MT Rally, Magam Trophy, Drezno Wrocław, MT Series
2010 – Magam Trophy, Bobek Trophy, Coval Puchar Polski,
2009 – Bobek Trophy
Magdalena Duhanik-Persson
Urodzona: 12 września 1974 R.
Miejsce : Stargard
Licencja Pilota FIA Rcc 119/12
Sport Samochodowy Cross-Country
Motoklub Olsztyn
Magdalena Duhanik – Magda miała być długo wyczekiwanym chłopcem, ale urodziła się jako trzecia dziewczynka w rodzinie. Tata od najmłodszych lat zaszczepił w niej miłość do samochodów i nauczył jeździć jak tylko zaczęła dosięgać do pedałów małego Fiata. Zainteresowanie motorsportem i rywalizacją w terenie przyszło odkąd wspólnie z Marcinem Łukaszewskim stworzyli załogę. Początkowo występowała w roli kierowcy, ale liczne kontuzje wymusiły zmianę za sterami Suzuki i Magda zajęła się pilotażem.
Pierwsze starty w rajdach przeprawowych w roli pilota były trudną próbą charakteru. W środowisku off-roadowym nie było bowiem wówczas wielu kobiet. Magda, inspirowana przez Marcina, zrobiła małą rewolucję. Na trawersach ścigała się z chłopakami i bez strachu przemierzała nawet najgłębsze błoto. Piłkarskie korki, których używała stały się legendą. Niezłomną postawą zaskarbiła sobie sympatię kibiców, a wygrane we wszystkich najważniejszych rajdach przeprawowych w Polsce przyniosły uznanie środowiska. Wraz z Marcinem trzy krotnie zdobyli Puchar Polski Off-road i zwyciężali legendarny Rajd Magam Trophy. Niedosyt pozostawił tylko rajd Ładoga Trophy, w którym dwukrotnie zdobyli 4 miejsce. Start w Ładoga Trophy pozostaje w planach załogi na kolejne lata.
Kolejnym wyzwaniem stały się maratony, w których oprócz prób przeprawowych istotna była nawigacja. Szybkie podejmowanie decyzji, odporność na stres, koncentracja zaczęły mieć większe znaczenie niż sprawność fizyczna. Magda bardzo polubiła szybką jazdę i dobrze dawała sobie radę z nowymi zadanymi pilota. W konsekwencji w latach 2011-2012 w Teamie z Marcinem wygrała wszystkie najważniejsze maratony (Drezno-Wrocław, MT Rally, MT Series).
Po uzyskaniu Licencji Rajdowej przyszedł czas na Cross Country. W 2014 i 2015 jako pilot Sama Proto III Magda brała udział w całym cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy Centralnej CEZ, zdobywając tytuł Mistrza Europy CEZ i Wicemistrza Polski. W 2015 roku uzyskała również specjalne trofeum FIA ? Ladies Cup- dla najwyżej sklasyfikowanej kobiety w Mistrzostwach Europy CEZ.
Najważniejsze Zwycięstwa :
2015 – Mistrzostwo Europy ( CEZ ), Baja Inter Cars Szprotawa, Polskie Safari, Duna Aszfalt Kupa, Baja Drawsko
2014 – Adrenalin Energital Cup
2012 – MT Rally, Magam Trophy, Coval Puchar Polski
2011 – MT Rally, Magam Trophy, Drezno Wrocław, MT Series
2010 – Magam Trophy, Bobek Trophy, Coval Puchar Polski,
2009 – Bobek Trophy
SILNIK
Wysokoprężny 1900 cm3 turbo, moc 207 KM
SKRZYNIA BIEGÓW
Reduktor – Volvo
MOSTY PORTALOWE
Volvo
PRZEŚWIT
430 mm do główki mostu
PODWOZIE
W pełni zabudowane
GŁĘBOKOŚĆ BRODZENIA
190 cm
AMORTYZATORY
Ohlins 2”
RAMA
Aluminiowa, konstrukcja pływająca
KOŁA
41 cali, system centralnego pompowania kół
WYCIĄGARKI
Mechaniczna – 50 m liny syntetycznej
Elektryczna – 30 m liny syntetycznej
ROZSTAW OSI
2,31 m
SZEROKOŚĆ
2,05 m
WAGA
1215 kg
SILNIK
Ford Aluminum 5.0L – 4V V8, moc maksymalna ? 353 KM (260 kW) przy 4500 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 540 Nm przy 4100 obr./min, układ sterujący silnikiem i wtryskiem paliwa ? Magnetti Marelli
SKRZYNIA BIEGÓW
Sadev, sześciostopniowa, sekwencyjna
ZAWIESZENIE PRZEDNIE I TYLNE
niezależne (Antiroll Bar Front and Rear, Twin BOS Dampers)
UKŁAD HAMULCOWY
Brembo, przednie chłodzone powietrzem, tylne chłodzone cieczą
NADWOZIE
Ford Ranger, kompozytowe
OSIĄGI
prędkość maksymalna ? 170 km/h.
WAGA
1975 kg
SILNIK
typ N57. 3.0 l. ? z zapłonem samoczynnym Bi turbo, układ i liczba cylindrów ? R6, pojemność skokowa ? 2 993 cm3, moc maksymalna ? 330 KM (243 kW) przy 4400 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 810 Nm w zakresie 1500-3600 obr./min, układ sterujący silnikiem i wtryskiem paliwa ? Magnetti Marelli
SKRZYNIA BIEGÓW
Sadev, sześciostopniowa, sekwencyjna
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
centralny mechanizm różnicowy ? LSD, Sadev z blokadą, przedni mechanizm różnicowy LSD, tylny mechanizm różnicowy LSD, napęd realizowany poprzez sprzęgło trzytarczowe AP Racing, przeniesienie napędu (przód/ tył) ? wał Kardana
ZAWIESZENIE PRZEDNIE I TYLNE
niezależne, podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory ? 2x Ohlins ORQ18/5/koło, skok zawieszenia ? 250 mm
UKŁAD HAMULCOWY
system Tilton (pedal box), cztery tarcze hamulcowe w rozmiarze 320 x 32 mm AP Racing, zaciski hamulcowe AP Racing, klocki hamulcowe Ferodo
UKŁAD KIEROWNICZY
wspomagany hydrauliczne, zakres obrotu kierownicy ? 1,3
KOŁA
opony Michelin Latitude, obręcze Braid Dakar, rozmiar ogumienia i felg ? 235/85 R16
NADWOZIE
Laminat Bmw Seria 1 F20, wszystkie elementy nadwozia: dach, przednie drzwi, zderzaki, maska, tylna klapa ? włókno szklane, osłona podwozia (przód, środek, tył) ? aluminium, nadwozie osadzone na ramie przestrzennej, klatka bezpieczeństwa (FIA Zał.J) ? Chromo Molibden
WYPOSAŻENIE
Fotele kubełkowe, kierownica ? Sparco, Pasy ? Schrot Hansa, metromierze – terratrip , wyświetlacze – X-Dash, układ hydraulicznego lewarka (lewa/ prawa strona)
WYMIARY I MASY
długość x szerokość x wysokość ? 4 400 x 1 990 x 1 700 mm, rozstaw osi ? 2850 mm, rozstaw kół ? 1990, masa własna ? 1900 kg, zbiornik paliwa GIPI GP ? 230 l
OSIĄGI
prędkość maksymalna ? 175 km/h., przyspieszenie 0-100 km/h ? ok. 6 sek., zużycie paliwa 50 l/100 km
Koncepcja SAM-a opiera się na wcześniejszych ewolucjach, a poszerzona jest o modyfikacje wynikające z naszych założeń. SAM EVO3, podobnie jak jego poprzednicy, nie ma odpowiednika w żadnym samochodzie seryjnym. Jego klatka to szkielet przestrzenny, a użyte do jej budowy rury i konstrukcja trzeciej ewolucji są zgodne z regulaminem PZM i załącznikiem J.
PODZESPOŁY NAPĘDOWE
Jednostką napędową SAM-a EVO3 jest benzynowy silnik o pojemności 4 000 mm, pochodzący od BMW. Nominalnie silnik ten osiąga moc 286 KM/400 Nm. momentu obrotowego i nie został poddany żadnym modyfikacjom zwiększającym jego moc. Wyszliśmy bowiem z założenia, że fabryczne parametry tej jednostki są wystarczające do rajdów o charakterze przeprawowym i maratonów. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów pochodzi również od BMW. Reduktor z PTO od ciężarowgo Robura. Mosty, potocznie nazywane Laplander, posiadające zwolnice, pochodzą od Volvo c303. Koła to Simex 36/12,5
UKŁAD KIEROWNICZY
Układ kierowniczy również uległ modyfikacjom w porównaniu z poprzednimi ewolucjami. Przekładnia kierownicza od Jeepa pozwoliła zredukować wagę i jest naszym zdaniem bardziej precyzyjna od stosowanej dotychcza s ?patrolowskiej?. Fabryczne końcówki kierownicze zamieniono na uniballe.
WYCIĄGARKI
O wyborze przedniej i tylnej wyciągarki zadecydowała ich najniższa waga w tym segmencie. Przód to wyciągarka mechaniczna od BRDM z ok. 100 metrami liny syntetycznej z włókien Dyneema. Tył ? Warn 9,5 XP z ok. 35 metrami tej samej liny.
ZBIORNIK PALIWA, UKŁAD WYDECHOWY
Zbiornik paliwa o pojemności ok. 100 litów jest autorskiego projektu. Konstrukcja wielogrodziowa pozwala poruszać się po trawersach z minimalną ilością paliwa (ok. 15 litów), przy całkowicie płaskim dnie zbiornika. Zdublowany układ zasilania i pomp ma za zadanie podnieść bezawaryjność układu paliwowego. Układ wydechowy w rzędzie jednej strony czterech cylindrów to: 4/2 i 2/1. Puszka tłumika wykonana jest z aluminium, co pozwoliło nam zaoszczędzić ok. 1,5 kg.
ZAWIESZENIE
Elementem kluczowym w wyborze zawieszenia była przetarta już droga dotycząca obsługi i regulacji układu. Jego amortyzacją zajmuje się Fox coil-over 14? i 2,5?, z dodatkowym zbiornikiem. Przednie i tylne wahacze wykonane są ze stali, z tym że w przypadku wahaczy przednich, nad boczną stabilnością nadwozia czuwa tradycyjny drążek Panharda, a w tylnych, drążek Panharda zastąpiony został tzw. ?sierżantem?, co znacznie podnosi możliwości wykrzyżu osi.
WYPOSAŻENIE
W skład wyposażenia wchodzą: fotele kubełkowe Sparco, 4-punktowe 3-calowe pasy bezpieczeństwa, nawigacja gps Garmin 620, dodatkowy monitor do podłączenia laptopa podczas rajdu Ładoga Trophy, metromierz i repeater dla kierowcy, obrotomierz, woltomierz, ciśnieniomierz oleju i paliwa, hermetyczna obudowa komputera sterującego pracą silnika oraz znajdująca się pod dachem konsola włączników i bezpieczników.